Kérdések Abodi Dóra divattervezőhöz a divatról, divatvilágról és sikereiről



Abodi Dóra (www.doraabodi.com), a budapesti MODART Francia Művészeti és Divatakadémia (www.modart.hu) frissen végzett hallgatója, szeptember 16-án New Yorkban, a National Bohemian Hall dísztermében mutatta be 2010-es tavaszi kollekcióját, a NOLCHA Fashion Week keretében (www.nolchafashionweek.com). Idén ősszel ő volt az egyetlen magyar divattervező, aki önálló divatbemutatóval jelent meg New Yorkban, a New York-i divathét idején. Dóra a fiatal független divattervezőket támogató NOLCHA  nevű New York-i szervezet meghívására vett részt a 2009-es Nolca Fashion Week-en, ugyanis még tavaly, a szervezet kreatív igazgatója felfigyelt munkáira, majd figyelemmel kísérte a márka elindulását és kollekcióját.
A Dora Abodi márka 2010-es tavaszi kollekciója szakít a konvenciókkal, az unalmas formákkal és színekkel. A tavaszi kollekció a kétarcú szerelemről szól, fő inspirációs forrása Lucy és Bart (www.lucyandbart.com) bodyart művészete, a sziluett átalakításának gondolata, a bondázs és az orvosi fűzők bizarr szépsége. A kollekió különböző testszín árnyalatokban készült, mindtegy finom utalásként a meztelenségre, testiségre, vágyra, szerelemre, az ezüst és az arany árnyalatok pedig finom csillogást csempésznek a kollekcióba. A kollekció különleges táskákkal egészül ki, a táskák újraértelmezik a formákkal és a felületekkel való szabad és határtalan játéklehetőségeket.
A divatbemutató sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy a bemutatót követőn Dwight Eubanks és Spry Lee Scott, a hírességek stylistja privát backstage látogatást kértek és ismét megtekintették a kollekciót, majd Spry egy egész napos fotózást szervezett New Yorkban, amelynek során Jon Moe, híres divat- és reklámfotós (többek között Steve Tyler, P. Diddy, Aaron Eckhart-ot is fotózta), valamint Spry és stábja egy különös hangulatú fotósorozatot készített a kollekcióról, amelyhez speciális, az alkalomhoz festett hátteret, füstgépet, különleges ékszereket használtak. A modell az IMG Models új felfedezettje, a 14 éves új-zélandi Chloe Graham volt, aki profizmusa és szépsége révén kivívta a tökéletes modell címét.
A bemutatók követően megkezdődtek a showroomokkal való hosszú és fárasztó tárgyalások is, amelyek a kaput jelentik a divatra éhes manhattani közönség felé. A celebrity styliste-ok, buyerek, felhőkarcolók, a hihetetlen pörgés, a világ legmagasabb ingatalanárak világában, a média bűvöletében elő metropoliszban a márka letette névjegyét. New Yorkban bármi megtörténhet, de persze New York nem adja magát könnyen. A luxus márkák többemeletes, háztömbnyi boltjainak csillogása a Divatparadicsom a vásárlók számára, a divat világába ringbe szállni kívánó új márkák számára pedig vonzó és meghódiítandó falanszter. New York nem a kishitűségről, hanem a képzelőerő szárnyalásáról és a lehetőségekről szól, így reményik szerint hamarosan New Yorkban is elérhetővé válik a márka.
Az idő persze rohan és bár még friss élményeinken jár az eszünk és üzleti terveinket építgetjük, már elkezdődtek a 2010-es téli kollekció előkészületei, hiszen a tegnap divatja sohasem olyan izgalmas, mint a holnapé...

Sikerült Dórát megnyerni arra, hogy válaszoljon pár kérdésre, hogy mi, "civilek" is bepillantást nyerhessünk egy profi divatszakember világába.


* Divatmama: Milyen utat jár be, aki a divattervező pályát választja? Ez nyilván egy nagyon összetett, gyerekkorban elkezdődő folyamat és vonzalom, nem pedig egyszerűen "divattervező iskola" elvégzésének kérdése.

Dóra: Nagyon változatos, hogy ki milyen utat jár be, szóval ahány tervező, annyi sztori. Az én sztorim sem teljesen szokványos. Gyerekekorom óta érdekelt a rajz, művészet, hiszen szüleim és nagyapám is képző- és festőművészek. Én kiskorom óta rajzolok, illetve gondolkodom ruhákon. 18 évesen viszont végül irodalmi és művészi érdeklődésem ellenére, az ELTE jogra jelentkeztem, amit el is végeztem, szóval volt egy ilyen kitérő, de utána felvettek a Modartba és végül nem kerülhettem el a sorsomat...divattervező lettem.


* Divatmama: Mit jelent számodra a divat? Munka, szenvedély vagy?

Dóra: Erősen lekötnek a művészetek, a festőművészet, a képzőművészet, a filmek, az irodalom, a zene és persze legelső sorban a design. Állandóan ezen gondolkodom, erről szólnak a mindennapjaim. Mindenről bevillan egy ötlet, tele van a környezetem skiccekkel, anyagmintákkal, divatlapokkal, divatkönyvekkel, albumokkal, én magam is imádom a ruhákat, szóval nem csak tervezek, hanem gyűjtök is mindenféle ruhát, cipőt, táskát. Ez nálam ösztönös érdeklődés, sohasem gondolkodtam azon, hogy mit jelent számomra a művészet, hiszen ez az énem része. Szóval ez kicsit olyan kérdés, mintha azt kérdeznénk, hogy mit jelentek önmagamnak. Ez egy életforma...Állandósult állapot.

* Divatmama: Nehezebb dolga van Magyarországon egy divattervezőnek, mint más (nyugati) országokban? Úgy értem mennyire van közönsége Magyarországon a divat felsőbb szintjeinek?


Dóra: Persze, hogy nehezebb. Nézzünk végig a körúton. Nincsenek normális boltok. Az embereknek nem marad energiája a divaton gondolkodni, nem túl vidám a helyzet, az emberek 90%-a a hitelén vagy a villanyszámláján filózik, nem azon, hogy százezres designer táskát vegyen. Itthon egy átlagember, sőt még egy jobb módú sem nagyon hord designer cuccokat. Akinek meg pénze van, általában Guccival vagy Vuittonnal villant, vagy pedig inkább költ nagy kocsira, de a ruhája gázos. Nyilván vannak kivételek, de az átlag így épül fel. Itthon a design kultúráját újra kell építeni, hogy az emberekben meglegyen az igény a különleges dolgokra, megismerjék annak értékét és meg is tudják teremteni hozzá a forrásokat.

Probléma, hogy itthon nincsenek showroom-ok, buyerek, luxus cikkeket árusító plázák, nincsenek komoly divatvásárok, pici piac a magyar, ráadásul elég szegény és nem is divatcentrikus. Ráadásul a könnyűipar is teljesen tönkrement, szóval alapanyagot sem lehet itthon kapni. Beengedtük a belvárosokba a plázákat és az olcsó keleti árut, ami tönkrette a kiskereskedelmet és a belvárosi utcák boltjait, hiszen minden nagy út tele van bezárt vagy filléres boltokkal, turikkal és különböző dinoszauruszként kihalásra ítélt poros és ódivatú boltokkal. Itthon sajnos nem lehet eléggé megerősödni, mint például az olasz vagy francia divatcégek, hogy egy erős bázisról lehessen építkezni külföldre. Itthonról rögtön meg kell pattani, ha szeretnél valamit elérni. Ez szerintem nagyon szomorú. Én nagyon imádom Budapestet, szeretek itthon lenni, de azt is nyilván látom, hogy kinn kell próbálkozni, főleg, ha extravagánsabb, avangárdabb divatot csinálsz. Itthon az alkalmi, báli, esküvői ruhák, a business look, a korosodó dívák settjei és a minimál stílus megy. Szóval Magyarországon Chalayan vagy McQueen depresszíven szomorkodna...

* Divatmama: Elsősorban Magyarországon próbálsz érvényesülni, vagy egyre inkább a külföld felé tekintesz?

Dóra: Elvileg mindkettő, de a bevételeim döntően külföldi megrendelésekből származnak.

* Divatmama: Mit gondolsz arról, amit nemrég Anna Wintour mondott a fiatal divattervezőkről, hogy "Nem egy könnyű időpont ez az induláshoz egy fiatal tervező számára - kivéve ha nagyon különleges és elkötelezett vagy, és nem félsz a kemény munkától."?


Dóra: Azt gondolom, hogy Anna Wintour, mint mindig, rátapintott a lényegre. Senkit sem érdekel az ezredik Prada vagy Donna Karan. Ki kell magadból préselni a legjobbat és persze regeteget kell dolgozni, éjjel-nappal, reggeltől-estig.

* Divatmama: A honlapodon olvastam rólad, hogy jogot és újságíró-iskolát(?) is végeztél. Hasznát veszed a karriered építéséhez, hogy ilyen sok lábon állsz, mivel a divat-szakma részben üzlet is?

Dóra: Bár korábban néha azt gondoltam, hogy a jogon meg az ELTE média szakon csak az időmet vesztegettem, de ez nem így van. Minden üzleti ügyemet, szerződésemet átlátom, tudom, hogy mire kell figyelni, mibe nem szabad belemenni és, hogy melyek egy-egy megállapodás neuralgikus pontjai. Az is jó, hogy rendszerben látom a dolgaimat, nem úszom el a teendőkkel, ami fontos egy cégnél. A sajtó működéséről szerzett ismeretek sem hiábavalóak...Szóval nem nagyon tudnak átverni kamu ügyletekkel.


* Divatmama: Ki/kik a példaképeid, kit szeretsz a legjobban a divatszakma nagyjai között?

Dóra: Van egy ilyen kedvenc brand/tervező listám: Hussein Chalayan, Martin Margiela, Rei Kawakubo, Alexander McQueen, Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Marni, Prada, Bottega Venetta, Lanvin, Karl Lagerfeld, Burberry Prosum és még sorolhatnám…

* Divatmama: Mennyire szakosodnak a dizájnerek? Milyen ruhákat tervezel a legszívesebben, vagy ez időben és igényektől változik?


Dóra: Én atipikusan univerzális vagyok, mindent szívesen tervezek, ruhákat, táskákat, cipőket, kalapokat, ékszereket, napszemüvegeket, sőt még mobiltelefont, audiovizuális kütyüket és még bútorokat is szívesen. Most készült el az első két férfi táskám is, szóval a férfidivat is érdekel. Persze tipikusan szakosodnak a tervezők, de én nem szeretnék.

* Divatmama: Melyik korosztály számára tervezel elsősorban?

Dóra: Mondjuk 18-50 között...Ez az életkor kérdés relatív, mert sok 18 éves lány 26-nak néz ki, sok 30-as huszonévesnek és sok ötvenes 30-asnak...Talán nem az életkor, hanem inkább az jellemző, hogy a divatérzékeny, trendi, extravaganciára és játékosságra hajlamos igazi nőknek tervezek...vannak ilyen női ideálok, akik mint minták megjelennek előttem, pl. Catherine Denevue, Scarlett Johansson, Edie Sedgwick, Jackie Kennedy, Monroe, Vanessa Paradis, Sophie Marceau, Demi Moore, Carla Bruni, Lady Gaga, Roisin Murphy, Kate Moss, Rihanna, Beyoncee...tudom nagyon vegyes társaság, de valahogy kiadják a mintát, mindegyik más, de a lényege ugyanaz, a sárm és a stílus.

* Divatmama: Hogy jött a lehetőség, hogy részt vehess a Nolcha Fashion Weeken?

Dóra: A kreatív igazgató halászott ki a net zavaros vizéből talent scouting közben, úgy, ahogy a modelleket szokták leszólítani a McDonaldsban. Utána rengeteg anyagot bekértek tőlem, végül meghívtak.


* Divatmama: Kizárólag pozitív tapasztalataid voltak a new york-i bemutatóval kapcsolatban?

Dóra: Azt gondolom, hogy igen. Rengeteg tapasztalatot szereztem és nagyon sok mindent megértettem. Emellett nagyon jó referencia, sok kapcsolatunk lett, elindult egy folyamat.

* Divatmama: Gondolom számos fontos ismeretségre tettél szert New Yorkban. Megismerkedtél híres emberekkel is?

Dóra: Persze, együtt buliztam Madonnáva és Prince-el. Na jó, ez sajnos nem igaz, viszont sok szakmai és sajtó kapcsolatot építettünk, továbbá eSpry Lee Scott celebrity stylist elhívott egy fotózásra és lefotózták a ruháimat egy teljesen új koncepció szerint egy editorial számára.

* Divatmama: Mi a legközelebbi fontos szakmai esemény, amin kreációid részt vesznek? Hol láthatják az érdeklődők legközelebb ruháidat?


Dóra: A tavaszi kollekciót már nem mutatom be még egyszer, hiszen nyáron a Várban bemutattam a Modart vizsga alkalmából, azután meg New Yorkban. Jelenleg amerikai megrendeléseken dolgozom, valamint a 2010/11 ősz-tél kollekción, ami szintén egy nagyon izgalmas és újszerű kollekció lesz. Szeretnék a párizsi divatvásáron részt venni, remélem összejön, elmellett a 2009/10 őszt-tél kollekcióm nagy százaléka még kinn van az NY-ban, mert folynak a tárgyalások a boltokkal. Itthon is szeretnék majd egy bemutatót a 2010/11 ősz-tél kollekciónak, de majd csak jövőre.

Képek a New York-i bemutatóról (2010 tavaszi kollekció):




A teljes kollekció itt:
és itt:
http://www.flickr.com/photos/farrellkramer/sets/72157622475579156/

A cikk közben szereplő képek Dóra weboldaláról származnak és a 2009/2010 őszi-téli kollekciójának részei.
Kérdések Abodi Dóra divattervezőhöz a divatról, divatvilágról és sikereiről Kérdések Abodi Dóra divattervezőhöz a divatról, divatvilágról és sikereiről Reviewed by Tempera on október 29, 2009 Rating: 5

1 megjegyzés:

Üzemeltető: Blogger.